HEM OM CULTURA KULTURARKIVET MUSIK KONTAKT
         
 
Bakgrund och historik
Nationella värdegrunden
Kultur och sociala aktiviteter
Reminicensmetoden
Musik i vården
Om Ankie
Media
 

Bakgrund och historik.

När vi skrattar, har kul, pratar om intressanta ämnen och umgås med andra - fylls vi av lustkänslor, vi känner lycka och mår bra inifrån. Våra sinnen öppnas och kroppens må-bra-hormoner ökar. Utifrån detta och med 30-års erfarenhet som undersköterska och projektledare -har jag under tre års tid utvecklat och arbetat fram materialet till Kulturarkivet.

 

Målsättning:

Att Kulturarkivet är paletten…
Verktyget som sätter färg på tillvaron för både personal och deltagare.
Verktyget som väcker nostalgi, skapar delaktighet, samhörighet, glädje och välbefinnande.
Verktyget som hjälper personal att skapa mervärde och mångfald i sina verksamheter.

Verktyget som gör att alla har möjlighet att delta i Kulturlivet.
Verktyget som gjort en stor del av förberedelsearbetet inför aktiviteterna.
Verktyget som förbättrar jämställdheten eftersom att användaren - oavsett ålder, erfarenheter, etniskt ursprung eller förkunskaper i olika ämnen - kan skapa mervärde med kultur och festliga aktiviteter

 

"Det är de små ljuspunkterna i vardagen -som gör den stora skillnaden!"

Att se möjligheter, HUR och VAD vi kan göra för att lyckas med detta- är Kulturarkivets huvudmål!

 

Oavsett ålder, erfarenheter, etniskt ursprung eller förkunskaper i olika ämnen

- kan Kulturarkivets användare, skapa mervärde och bryta en grå vardag med kultur och festliga aktiviteter - när, var och hur ofta som helst.

 

Mervärde för ny målgrupp

På en mässa i Stockholm januari 2017 kom jag i kontakt med en person i resebranchen. Där fick jag tips som öppnade mina ögon -för Kulturarkivets möjligheter i en helt ny bransch! Svenskar i utlandet - Skandinaviska klubben, Svenska kyrkan i utlandet, Swea – organisation för kvinnor i olika länder, grupp-buss-pensionärs-kryssningsresor, samt alla turistorter/researrangörer som ska hålla i ett varierat program som roar gästerna.

 

Från att tidigare enbart riktat mig till målgruppen vård och omsorg, så arbetar jag nu med att nå ut till en vidare målgrupp -vars syfte är att skapa mervärde i sina verksamheter.

 

 

Med föreläsningar och försäljning av Kulturarivet - marknadsför sig Cultura Aktivitet på mässor över hela landet, samt med uppsökande verksamhet mot målgrupperna: Chefer, aktivitetsledare och personal i vård och omsorg, som bedriver verksamhet i kommun, landstings och privat regi över hela landet.

Svenskar i utlandet, researrangörer, volontärer, pensionärsorganisationer, omvårdnadsutbildningar och studieförbund är andra aktörer som är Kulturarkivets målgrupp.

 

 

 

 
         
         
  © 2017 Cultura Aktivitet & Inspiration   •   tel: 070-683 19 67   •   info@cultura-aktivitet.se